1 oktober | Mishella van Noort uit 4G

Vorige week (23-27 september) was Science in Space in Leiden! Samen met leerlingen van het Kippenberg Gymnasium uit Bremen doken onze leerlingen in de wereld van de ruimtevaart en astronomie. In februari gaan onze deelnemers naar Bremen. Hieronder een mooi verslag van Mishella van Noort uit 4G.

Het was een erg leuke en leerzame week met de Duitse leerlingen. Maandag kwamen ze laat aan. Dinsdag kregen we les over spectroscopie van meneer Wagenaar. Dit was heel interessant, ook al wist ik een deel al doordat ik vorig jaar bij de sterrenkunde club zat. We hebben een Goose Chase door Leiden gedaan en in de avond hadden we filmavond en hebben we Spaceman gekeken.

Woensdagochtend zijn we met een deel van de groep naar Space Expo in Noordwijk gefietst, het andere deel van de groep ging met de bus of auto omdat het een beetje regenachtig was. We kregen er een lesje over Mars en daarna een rondleiding. 's Avonds aten we bij de Schaapsbel in Leiden, waar het heel gezellig was (en we erg hard praatten). Daarna gingen we nog naar de Sterrenwacht waar we een rondleiding kregen.

Donderdag was de laatste volledige dag. We kregen op Athena een workshop van twee studenten van de TU Eindhoven. We hebben met hout en karton autootjes gemaakt die op zonne-energie echt konden rijden. De winnaar van de race mocht z'n model houden, de andere groepjes moesten hun auto's weer uit elkaar halen. Helaas: mijn groepje was het enige groepje waarbij de auto geen centimeter vooruit kwam!

Op vrijdagochtend hebben we ter afsluiting een pubquiz gedaan op Socrates. Daarna liepen we met z'n allen door de regen naar Leiden Centraal, wat ik wel grappig vond, al denk ik niet dat iedereen er zo over dacht, omdat we zeiknat waren tegen de tijd dat we bij het station aankwamen.

Het was een drukke week en we hebben veel gedaan, maar we hebben ook tijd gehad om de Duitse leerlingen wat beter te leren kennen. Ook ben ik nu bevriend met een paar mensen van Socrates. We hebben allemaal heel erg veel zin in februari, wanneer wij naar Bremen gaan!