27 mei | Maartje Heinrich

Op donderdagmiddag 23 mei vertrokken 13 leerlingen van het HB-café (Socrates) op de fiets naar hun laatste excursie van dit schooljaar. Ditmaal waren we te gast in het Anatomisch Museum van de Universiteit Leiden. Een klein museum dat normaal gesproken alleen toegankelijk is voor studenten en medewerkers van de medische opleidingen, en speciaal voor ons zijn deuren opende.

Onze leerlingen keken hun ogen uit bij deze fascinerende collectie bestaande uit honderden anatomische preparaten en modellen van vaak meer dan 100 jaar oud.
Er viel immers genoeg te zien: van potten met foetussen met ontwikkelingsstoornissen en door scoliose sterk vergroeide skeletten tot een volledig uitgeprepareerd bloedvatenstelsel van het hart en de hersenen. Alles werd uitgebreid en met zeer veel enthousiasme bestudeerd. Een uur was voor de rondleider niet genoeg om alle vragen die onze leerlingen hadden te kunnen beantwoorden.

Volgend schooljaar volgen er zeker meer activiteiten van het HB-café.